Plassering av utstyr

 

• Generelt om plassering av utstyr

Valg av utstyr gjøres fra den bevegelige verktøyboksen.

Verktøysett for installasjon

Denne viser forskjellige utstyr alt etter hvilket verktøysett som er valgt fra verktøylinjen. Alt utstyr kan også velges fra menyen Sett inn.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

En egen hurtigmeny med funksjoner til hjelp ved plassering åpnes med et høyreklikk, denne er forklart i eget avsnitt Plassere symboler.

Ved bruk av programmet er det lagt opp til bruk av tre knappers mus. Dette gir tilgang på Zoom/Panorering med midterste musetast slik at man kan zoome inn på detaljer når som helst.

 

 

• Monteringshøyder

Det er forskjellige muligheter tilstede ved montering av objekter i tegningen. Skal objektet plasseres i en tegning hvor rommet er definert med DDS romdatabase kan Tak, Himling, Rådekke og Gulv benyttes fra nedtrekksmenyen i feltet "Montasjehøyde" i egenskaper for objektet. Er ikke rommet definert med DDS romdatabase har ikke disse valgene noe å forholde seg til og Fri eller Bruker 1-4 vil være de eneste fornuftige valg.

 

Tak

Plasserer armaturen i rommets tak

Himling

Er det himling i rommet definert med DDS romdatabase vil armaturen gjenkjenne høyden på denne og automatisk plassere seg i denne høyden. Endres himlingshøyden vil også armaturen endre høyde.

Gulv

Plasseres armaturen i rommets gulv

Rådekke

Gulv i romdatabasen er normalt 25cm tykt i to sjikt. Rådekke = 13cm og Påstøp = 12cm. Plasseres et objekt i høyde Rådekke kommer det 12cm under ferdig gulv.

Fri

Bruk denne for å gi endre montasjehøyden underveis ved plassering. Bruk [Home] på tastaturet eller velg blant funksjoner på hurtigmenyen.

Bruker 1-4

 Her er det fire muligheter til brukers egne høyder fritt i rommet. Disse vil lagre gitt verdi i feltet under til neste gang.

På tak

Kan kun velges for Solcellepanel for å plassere disse på utsiden av definert tak.

 

 

• Produktdatabasen

DDS-CAD Elektro har egen produktdatabase (se eget hjelpetema detaljert beskrivelse) som åpnes hver gang en velger utstyr fra meny eller verktøyboks. Denne inneholder all relevant informasjon om den enkelte komponent eller produkt. Informasjonen varierer med type produkt. Aktiv og korrekt bruk av produktdatabasen vil gi en automatisk korrekt mengdeberegning og muligheter til kobling mot prisbank (Eldata) for kalkyler mm.

Les om produktdatabasen

Klikk knappen [Hjelp] i dialogen for nærmere beskrivelse.



Velg i filtrene til venstre for å finne ønsket type utstyr.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

• Plassere symboler

Symboler plasseres i tegningen med å klikke venstre musetast. I tillegg gir høyreklikk med musen en hurtigmeny med en mengde hjelpefunksjoner:

 

Sett inn symmetrisk

plassere et gitt antall av valgt objekt symmtrisk i et allerede definert rom eller i en ny fritt definert kontur. Se eget avsnitt om symmetrisk plassering.

Lysberegning

lysberegne et allerede definert rom eller i en ny fritt definert kontur med valgt objekt. Kun aktivt for lysrørarmaturer eller glødelamper. Se eget avsnitt om lysberegning.

Skaler objekt

skalere symbolet.

Normaliser rotasjon og skalering

denne setter rotasjon og skalering av valgt symbol tilbake til standardverdier

Inngi plasseringsavstand til linje

gi avstand fra valgt linje som symbolet skal i.

Plasser med gitt avstand fra linje

plasserer symbolet med avstanden gitt av menyvalget over.

Roter mot klokken

roterer symbolet mot klokken i antall grader gitt med menyvalget Intervall for rotasjon.

Roter med klokken

roterer symbolet med klokken i antall grader gitt med menyvalget Intervall for rotasjon.

Intervall for rotasjon

gi antall grader symbolet skal rotere med i menyvalgene Roter mot klokken og Roter med klokken.

NB! Husk at med å holde nede [Ctrl] på tastaturet vil symbolet automatisk rotere til valgt linje.

Bruk automatisk rotasjon

Sammen med [Ctrl] på tastaturet vil denne rotere symbolet automatisk til linjen det pekes på.

Bruk samme rotasjon som flaten

Sammen med image76.gif (Bruk flatemodus) i verktøyboksen vil denne rotere et solcellepanel til samme vinkel som taket.

Flytt relativ fra markørens posisjon

denne undermenyen inneholder en mengde funksjoner som plasserer symbolet i forhold til det snappunktet som er markert.

Flytt relativ fra siste posisjon

denne undermenyen inneholder en mengde funksjoner som plasserer symbolet i forhold til siste gitte punkt, det kan være sist plassert symbol eller tegnet linje

Ortho modus av/på

slår av på ortho som er tegning i faste vinkler. Kun atkiv ved tegning av linjer, kabler, kabelbro osv...

Øk orthovinkel

dobler vinkel for ortho. Kun atkiv ved tegning av linjer, kabler, kabelbro osv...

Minsk orthovinkel

halverer vinkel for ortho. Kun atkiv ved tegning av linjer, kabler, kabelbro osv...

Interval for orthorotasjon

gi ønsket vinkel for orthoro. Kun atkiv ved tegning av linjer, kabler, kabelbro osv...

Endre egenskap

åpner egenskapsdialogen for valgt komponent som så kan endres før plassering.

 

I tillegg er det i verktøyboksen snapfunksjoner som kan hjelpe til å få riktig festepunkt:

image79.gif(Bruk flatemodus)

Vil markere flater i bygget for enklere å plassere f.eks solcellepanel på et tak.

image\GitterSnap.gif (Bruk gitterpunkt)

Snapper til gitter når det er satt inn

image\Snap.gif (Bruk snappunkt)

Snapper til alle eksisterende punkt i tegning i tillegg til midtpunkt på alle streker.

 

Avslutt innsetting av en figur med [Esc]. Se eget avsnitt for å lage egne symboler.

 

 

• Statuslinje

Statuslinjen nederst på skjermen gir løpende informasjon om gjeldende produkt, montasjetype, montasjeunderlag og utførelse. I tillegg vises hvilket lag produktet tegnes på samt monteringshøyden.

Statuslinje

Det er mulig å endre type informasjon i statuslinjen ved å velge undermenyen Statuslinje fra Vis-menyen. Menyvalget Teknisk informasjon gir standard elektro informasjon.

 

 

• Sentral

Før plassering av utstyr kan det være en fordel å forstørre det aktuelle området. Forstørr rom nr.2 som vist:

Zoom opp rom 2

Velg image\SB.gif (Sentral og kurser) fra verktøyboksen i standard verktøysett for valg av sentral, inntak og kurser.

image\IMG00022_shg.gif

Klikk knappen [Hjelp] i dialogen for mer informasjon.

Bruk knappen [Ny sentral] for å opprette ny. Knappen er kun aktiv når sentral velges fra menyen. I feltet "Sentral" gir programmet selv et internt navn på sentralen. I feltet "Sentralnavn" gir du navnet ønsker sentralen skal ha. Det er dette navnet som viser på kurspekere osv.

Gi montasjehøyde for skapet, Bunn = underkant, Topp = overkant.







Målene for skapet kan gis manuelt om du ikke finner ett som passer i utvalget som vist ovenfor. Dette gjøres ved å gi inn målene for skapet i de blå-markerte felt.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Knappen […] åpner produktdatabasen for valg av skap. Velg type og forlegning og trykk [OK].

 

image13.gif

Klikk knappen [Hjelp] i dialogen for nærmere beskrivelse.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Det skapes en egen fil i prosjektet for sentralen som får navn etter de fire første karakterene i prosjektnavnet + sentralnavn og med etternavn SBD.

Knappen [Tegn] i sentraldialogen gir symbolet for valgt sentral på trådkorset for plassering i tegningen. Knappen endres til [Zoom symbol] når det i etterkant velges samme sentral for editering av sentral og kurser og vil da zoome inn på symbolet der det er plassert.

 

 

• Inntak

Inntak (og alle andre kurser) legges inn i kurslisten for sentralen. Inntaket kan settes senere, men det må settes inn for å få bestemme spenningen på anlegget.

image\kursliste_shg.gif

Klikk knappen [Hjelp] i dialogen for nærmere beskrivelse




Velg knappen [Kursliste] i sentraldialogen.


Klikk knappen [Ny kurs] for å legge inn kurser.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Velg kursgruppe Forsyning / Stiger øverst til høyre i dialogboksen for å velge inntakskurs for sentralen.

image\IMG00024_shg.gif

Klikk knappen [Hjelp] i dialogen for mer informasjon.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Det er ikke nødvendig å velge størrelsen på inntaket da dette summeres automatisk etter antall kurser og forbruk på anlegget. Komponenter og kabel for inntaket kan så dimensjoneres ved å høyeklikke på kursen i listen og velge Dimensjon komponenter i menyen som åpnes.

  1. Velg type inntakskurs fra listen. Velg antall faser og jording. Klikk [Sett inn].

  2. Produktdatabasen åpnes for valg av vern. Velg vern som passer din installasjon.

  3. Er det valgt inntakskurs med kwh-måler vil deretter databasen åpnes for valg av type måler du vil sette inn. Marker den du vil bruke og klikk [OK]

  4. Databasen vil åpnes igjen for å velge annet type utstyr for inntakskursen. Avbrytes noe av utstyret vil innsetting av kursen avsluttes og det må startes på nytt igjen.

  5. Deretter åpnes dialog for tekst til kursen. Denne teksten følger kursen i alle blad. Gi ny tekst eller aksepter med [OK].

  6. Vindu for spenning og fase for inntak åpnes.

image\IMG00025_shg.gif

Klikk knappen [Hjelp] i dialogen for mer informasjon.


Her må spenning som brukes i anlegget gis for å få riktige beregninger.


Sett samtidighetsfaktor hvis dette er en stigeleder til underfordeler.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Bekreft med [OK].

 

Tips:

Ønskes inntaket satt til en bestemt størrelse selv om forbruket i underfordelere og kurser ikke kommer opp til samme verdier, gjøres dette slik:
1 Velg og sett inn inntak i ønsket størrelse
2 Velg i kurslisten MM fortløpende [Endre] -> [Metode] -> [Innstillinger]
3 Marker for Behold komponenter med større verdi(i Ampere) i feltet Komponenter

Selv om [Dimensjoner komponenter] trykkes for å dimensjonere inntaket vil ikke vernet endres selv om forbruket ikke er like høyt som vernet.

NB!
Er forbruket over valgt vern vil vernet endres ved [Beregn kurs]!

 

For å plassere sikringsskapet i tegningen klikk [Tegn]. Symbolet festes til trådkorset. Roter og plasser det i veggen i rom 2 med vanlige funksjoner.

 

 

• Varmeovner

Varmeovner plasseres i tegningen med vanlige funksjoner. Velg ovnstype fra menyen Sett inn/Varme/ eller fra verktøyboksen i standard verktøysett:

Varme i verktøyboksen


Velg Panelovn fra verktøyboksen og deretter ønsket type fra databasen.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Som standard settes montasjehøyden til 0.15m over gulv. Denne kan endres ved innsetting med å bruke [Home]-tasten på tastaturet. Siste gitte montasjehøyde vil brukes som standard ved valg av ny ovn.

For å plassere ovnen sentrert og rotert inntil et vindu holdes [Ctrl] på tastaturet nede mens symbolet føres inntil streken for vinduet. Det vil da roteres riktig. Slipp knappen [Ctrl] og før symbolet til senter av vinduet. Snappunktet Midtpunkt vil vise:

Plassere ovn sentrert under vindu







Klikk venstre musetast for å feste symbolet i snappunktet.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Varmekabel og ESWA velges fra samme meny.

På frihånd plasseres ovnen i ønsket posisjon med pekeren og festes med venstre musetast. [Backpace] på tastaturet eller høyreklikk og velg Endre egenskap fra hurtigmenyen for å åpne egenskaper for produktet eller velge ny. Avslutt utplassering med [Esc].

 

 

• Brytere og stikkontakter

Brytere og stikkontakter settes inn på samme måte. Velg fra menyen Sett inn/+ ønsket utstyr eller fra verktøyboksen i standard verktøysett:

Stikkontakt og bryter i verktøyboksen




Velg Stikkontakt eller Bryter fra verktøyboksen og deretter type fra produktdatabasen.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

På frihånd plasseres symbolet i ønsket posisjon med pekeren og festes med venstre musetast. Alle dører satt inn med DDS romdatabase vil ha et punkt på hver side som er 15cm fra kanten som det kan snappes til. Brukes andre filer som underlag må avstanden fra karmen bestemmes manuelt ved hver plassering.

Hold nede [Ctrl] på tastaturet og før symbolet inntil veggen det skal plasseres mot for å rotere det riktig vei. Når linjen er indikert rød vil et klikk med venstre musetast feste det korrekt inntil linjen. For å snappe til punktet i DDS dører og vinduer slippes [Ctrl]-knappen og symbolet føres nær døren/vinduet som da vil vise snappunktet:

Plassere bryter





Klikk venstre musetast for å feste symbolet i snappunktet.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

[Backpace] på tastaturet eller høyreklikk og velg Endre egenskap fra hurtigmenyen for å åpne egenskaper for produktet eller velge ny. Avslutt utplassering med [Esc].

 

Etter at alt utstyret er plassert kan tegningen se slik ut:

Utstyret er ferdig plassert

 

 

• Etasjepeker

Etasjepeker velges fra menyen Sett inn og plasseres i tegningen på samme måte som andre komponenter. Til forskjell fra andre typer komponenter kan du til en etasjepeker koble flere kurser og stamme, men alle må være fra samme sentral.

Etasjepeker plassert i korrekte høyder vil beregne nøyaktige lengder når du kobler til kabel direkte til denne, også når du i etasjen over eller under fortsetter fra riktig høyde med kabel direkte.
Kobler du stamme til en etasjepeker må du i den etasje du kobler kabel til stammen plassere etasjepekeren i en høyde over/under gulv som tilsvarer total avstand tilbake til sentralen for at kabellengde skal beregnes korrekt.

Når du kobler stamme til en etasjepeker må du fra dialogen som åpnes velge den sentralen denne hører til, uansett om du har startet stammen direkte fra en sentral.
Velger du feil sentral ved tilkobling til etasjepekeren og vil endre dette etterpå, må du dobbeltklikke på etasjepekeren og så velge fanen Tilkoblet. Øverst i dialogen er det en nedtrekksmeny som viser tilkoblet sentral. Åpne denne og velg sentral den skal kobles til.

 

 

• Solcellepanel

Solcellepanel velges med knappen image\Solar.gif fra verktøyboksen i standard verktøysett. Disse kan plasseres fritt som andre objekter eller på utvendig tak. I nedtrekksmenyen for Montasjehøyde i dialogen for panelet er det eget valg for Utvendig tak som er standard monteringshøyde. I verktøyboksen aktiveres image80.gif (Bruk flatemodus) som vil markere flatene i bygget når symbolet flyttes over dem. Høyreklikk og aktiver image81.gif (Bruk samme rotasjon som flaten) for å automatisk rotere til flatens vinkel. Plasseres solcellepanelet utenfor tak vil monteringhøyde Fri brukes.

Solcellepaneler kan plasseres symmtrisk på et tak på samme måte som andre objekter plasseres i et rom. Se eget avsnitt om symmetrisk plassering.

Legg merke til at de kun kan plasseres slik på en enkel takflate, ikke på begge sider av et tak samtidig.

 

 

• Flytt symbol

Marker objekt(ene) som skal flyttes. De vil i sitt innsettingpunkt få et gripepunkt:

Flytte symbol


Pek og klikk på det gripepunktet som skal følge trådkorset ved flyttingen. De andre markerte objektene vil følge med ved flyttingen med samme innbyrdes avstand.



For å endre referansepunkt for trådkorset, dvs. at trådkorset er festet til et annet av symbolene som skal flyttes, brukes knappene [Tab] på tastaturet mens symbolene følger trådkorset.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Alternativt kan du høyreklikke på de markerte symboler og velge Flytt objekt fra hurtigmenyen.

Plasser objektene i ønsket posisjon med vanlig funksjoner.

Det er mulig å velge referanspunkt fritt ved flytting. Marker objektene som skal flyttes høyreklikk og velg Flytt via fritt referansepunkt fra hurtigmenyen. Pek og klikk fritt det punkt i modellen som ønskes som innsettingpunkt. Valgt punkt vil bli brukt som referansepunkt når objektene flyttes.

 

 

• Kopier symbol

Marker objekt(er), høyreklikk og velg Kopier objekt fra hurtigmenyen. Høyreklikk igjen og velg Lim inn kopierte objekt i hurtigmenyen for å lime de inn igjen i den tegningen du ønsker. Objekt(ene) følger trådkorset og plasseres på ny plass som vist tidligere.

For å endre referansepunkt for trådkorset, dvs. at trådkorset er festet til et annet av objektene som skal flyttes, brukes knappene [Tab] på tastaturet mens de følger trådkorset.

Det er mulig å velge referanspunkt fritt ved kopiering. Marker objektene som skal kopieres, høyreklikk og velg Kopier via fritt referansepunkt fra hurtigmenyen. Pek og klikk fritt det punkt i modellen som ønskes som innsettingpunkt. Når en velger å lime inn objektene vil gitt referansepunkt bli brukt.

 

 

• Slett symbol

Marker objekt(er), høyreklikk og velg Slett objekt fra hurtigmenyen eller [Delete] på tastaturet.

 

 

• Endre objekt

Objektets egenskaper kan endres ved å dobbeltklikke på det med venstre musetast. Vi tar i dette tilfellet for oss en ovn. Prinsippene er like for alle objekter.

image41.jpg

Fanene Egenskap, Plassering/Skalering/Rotering er forklart lenger nede.

I feltet Dimensjon settes filter for utvalg i produktdatabasen. Hvis de endres vil feltet Produkt, som viser gjeldende produkt, endres så lenge de finnes en tilsvarende i produktdatabasen. Gis det verdier i dette feltet som ikke matcher noe produkt vil feltet Produkt vise "INGEN PRODUKTER I DATABASEN PASSER KRITERIER".


I feltet for Montasjehøyde velges høyden symbolet skal monteres i i tegningen. Se eget tema om monteringshøyde



I feltet Nummer kan produktnummer gis for direkte valg uten oppslag i produktdatabasen

Marker for Mengdeberegn om objektet skal være med i mengdeliste.

Bruk knappen [...] for å velge fra produktdatabasen

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

• Farge og lag

Som standard settes objektene inn i lag og farge bestemt av programmet. Dette kan overstyres ved å velge fanen Egenskap.

image39.jpg

Klikk knappen [Hjelp] i dialogen for nærmere beskrivelse

Velg ønsket lag fra nedtrekksmenyen under for å gi nytt lag til objektet.
Nye lag kan opprettes med knappen [...] til høyre for faget.
Marker Standard lag for å sette tilbake til standard lag for objektet.


Velg ønsket penn fra nedtrekksmenyen hvis den skal endres.
Marker Standard farge for å sette tilbake til standard penn for objektet.









Nedtrekksmenyen nedenfor Penn viser material for rendering av dette objekt. Det er denne som kobles til ønsket material i dialogboksen image\materialfil01.gif (Endre aktiv materialfil) som kan velges fra renderverktøysettet. Renderkode for produktet kan endres i produktdatabasen i feltet Render ID.
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

• Plassering / Skalering / Rotering

Rotasjon, posisjon og skalering til objektet kan endres ved å velge fanen Plassering / Skalering / Rotering.

 

image42.jpg

Klikk knappen [Hjelp] i dialogen for nærmere beskrivelse


I feltet Plassering endres den absolutte posisjonen i tegningen for objektet ved å endre X-, Y eller Z.

I feltet Global skalerering gis skala ved 2D og 3D rotasjon av tegningen. Feltene i Individuell skalering gir mulighet for å skalere symbolet forskjellig i kun en retning og brukes kun unntaksvis. .

I feltet for Rotering kan rotasjon for objektet endres ved å endre vinkel.

Marker for Låst for sletting og flytt av område hvis sletting eller flytting av objektet med Flytt område ikke skal være mulig.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

• Endre gammelt produkt

Produkter satt inn i en tidligere versjon enn 6.31 av ElektroPartner endres ved å dobbeltklikke på den aktuelle figuren med venstre musetast.

Endre gamle produkt





I dialogboksen som åpnes endrer du til 0 i første parameter. Bekreft med [OK]. Produktdatabasen åpnes for valg av ny produkt.

 

 

 

 

 

 

 

 

• Lysrørarmaturer

Lysrør kan plasseres ut på frihånd, symmetrisk eller ved lysberegning. Velg undermenyen Belysning fra Sett inn-menyen eller image\LF.gif(Lysrørarmatur) fra verktøyboksen i standard verktøysett for å plassere på frihånd.

Lysrørarmaturer vil plasseres i riktig høyde i rommet når dette er definert med med DDS romdatabase alt etter hva som er valgt i øverste nedtrekksmeny i feltet Montasjehøyde.

Er ikke DDS romdatabase brukt til å definere rom brukes " Standard etasjehøyde" i Romoversikt som velges fra menyen Sett inn/Belysning, eller fra image\WM-room.gif (Verktøysett Rom), til å sette høyde.

Menyvalget Lysrørarmatur i pendel(oppheng) gir deg armaturer i pendel/wireoppheng med mulighet til å endre lengde på denne.

image\IMG00026_shg.gif

Klikk knappen [Hjelp] i dialogen for nærmere beskrivelse


Fanene for Farge/lag, Plassering/Skalering/Rotering er forklart i avsnitt Endre objekt


Se eget tema for Monteringshøyder i Tak, Himling, Gulv, Rådekke, Fri og Bruker 1-4


Se eget tema om Monteringstyper for lys som settes av produktdatabasen.



Renderlys av/på brukes ved rendering av tegningen. Er denne markert vil armaturen gi tilnærmet korrekt lys ved bruk av utvidet flatebehandling og rendering. Rendering vil ta lenger tid med lys på.

Bruk knappen [...] for å velge armatur fra produktdatabasen.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Bekreft dialogboksen med [OK]. Plasser armaturen i ønsket posisjon med pekeren og fest med venstre musetast.

[Backpace] på tastaturet eller høyreklikk og velg Endre egenskap fra hurtigmenyen for å åpne egenskaper for produktet eller velge ny. Avslutt utplassering med [Esc].

Lysberegning og Symmetrisk plassering av lys er forklart i egne avsnitt.

 

 

• Glødelamper

Glødelamper kan plasseres ut på frihånd, symmetrisk eller ved lysberegning. Velg image\LI.gif (Glødelampe) fra verktøyboksen i standard verktøysett eller Glødelampe fra menyen Sett inn/Belysning for å plassere på frihånd.

Glødemaper vil automatisk plasseres i riktig høyde i rommet når dette er definert med DDS romdatabase alt etter hva som er valgt i øverste nedtrekksmeny i feltet Montasjehøyde.

Er ikke DDS romdatabase brukt til å definere rom brukes "Standard etasjehøyde" i Romoversikt som velges fra menyen Sett inn/ Belysning, eller fra image\WM-room.gif (Verktøysett Rom), til å sette høyde.

image\Li01_shg.gif

Klikk knappen [Hjelp] i dialogen for nærmere beskrivelse.

Fanene for Farge/lag, Plassering/Skalering/Rotering er forklart i avsnittet Endre objekt


Se Lysrørarmaturer for av beskrivelse av feltet Montasjehøyde.


Renderlys av/på brukes ved rendering av tegningen. Er denne markert vil armaturen gi tilnærmet korrekt lys ved bruk av utvidet flatebehandling og rendering. Rendering vil ta lenger tid med lys på


Bruk knappen [...] for å velge armatur fra produktdatabasen.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Bekreft dialogboksen med [OK]. [Backpace] på tastaturet eller høyreklikk og velg Endre egenskap fra hurtigmenyen for å åpne egenskaper for produktet eller velge ny. Avslutt utplassering med [Esc].

I rom 1 og 2 i tidligere vist bygg skal vi plassere en glødelampe i senter av rommet. Før den valgte lampen til det ene hjørnet av rommet og høyreklikk på snappunktet. Velg Plasser sentrert mellom dette og neste punkt fra undermenyen Plasser relativ fra snappunkt.

Plassere sentrert mellom dette og neste punkt

Før så lampen til det diagonale hjørnet i rommet og klikk venstre musetast på snappunktet. Gjenta for neste rom.

Rommene vil se slik ut:

Sentrert plasserte glødelamper

Lysberegning og Symmetrisk plassering av lys er forklart i egne avsnitt.

 

 

• Lys i himling

Figuren under viser festepunkter på et utsnitt av himling. Som man kan se er det festepunkter på midten av platene og midt på alle streker mellom platene.

Festepunker i himlingsplater

Festepunktene i himlingen viser kun hvis himling er satt inn i rom defienert med DDS romdatabase. Fra Verktøysett Rom velges image\Options-room.gif (Innstillinger for rom) og marker for Festepunkter. Festepunktene trenger ikke vise for å feste armaturene.



For å plasseres armaturen sentrert i en himlingsplate føres armaturen mot senter slik at snappunktet viser. Armaturen festes til snappunktet med å klikke venstre musetast.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Vær obs på at det kan høyreklikkes på snappunktet og velges fra undermenyen Plasser relativ fra snappunkt for å plassere en ønsket avstand fra dette.

 

 

• Lysberegning

I rom 4 i tidligere vist bygg skal det foretas lysberegning. Lysberegningen foretas etter virkningsgrad (BZ)-metoden.

Velg ønsket lysarmatur som forklart i eget avsnitt. Høyreklikk når symbolet følger trådkorset og velg Lysberegning fra hurtigmenyen. Følg instruksjoner i meldingsfeltet for å velge eksisterende rom eller definere ny fri kontur.

Se eget avsnitt om å definere kontur

Når rom er valgt er kontur er ferdig definert åpnes veiviser for lysberegning.

• Romdata

Da et definert rom i dette tilfellet er valgt vil alle verdier for rommet være fylt ut. Ble ny kontur definert kan rominformasjon fylles inn manuelt.

Ønsket arbeidshøyde og lux må nå gis sammen med refleksjons- og vedlikeholdsfaktor. Refleksjonsfaktor brukes til å beregne korrekt virkningsgrad. Vedlikeholdsfaktor brukes senere i beregningen til å beregne antall armaturer. Klikk knappen [Tilbake] for å gå til første side i veiviseren og trykk knappen [Hjelp] for nærmere beskrivelse av denne siden i veiviseren.

Velg knappen [Neste>>].

• Gi produktdata

Vinduet viser valgt lampetype og montering av denne må velges. Armaturtype kan endres ved å klikke i feltet til venstre for symboltypen oppe til venstre. Knappen […] til høyre åpner produktdatabasen med et utvalg av armaturer etter dette valg.

Feltet Lumen er armaturens lysfluks. Er det gitt lysfluks for valgt armatur i produktdatabasen vil denne bli brukt. Legg til egne armaturer for å legge til lysfluks. Som standard har DDS-CAD armaturer ingen lysfluks i produktdatabasen og da beregnes denne etter antall watt:

Lysrør: = 70 lumen/watt

Glødelampe: = 10 lumen/watt

Bruk vist verdi eller endre den.

I nedtrekksmenyen Lampetype velges stråleretning for armaturen. Stråleretningen brukes til beregning av virkningsgraden for armaturen etter tabellfilen Elp-LC.dat på katalogen \sys der programmet er installert.

I feltet for Rotasjon kan det velges, ved markering, om armaturene skal roteres horisontalt eller vertikalt. I dette tilfellet markerer vi for vertikal rotasjon image\lc02.gif slik at armaturene har samme lengderetning som rommet. Som alternativ kan vinkelen gis manuelt i eget felt. Rotasjonen er absolutt og har ingen sammenheng med rotasjon av rommet.

I feltet Montering velges hvordan armaturene skal monteres i rommet. Klikk knappen [Tilbake] for å gå til første side i veiviseren og trykk knappen [Hjelp] for nærmere beskrivelse av denne siden i veiviseren

Velg knappen [Neste>>].

• Plassering av armaturer

I dette vinduet i veiviseren viser Antall armaturer i X-(horisontalt) og Y-retning(vertikalt). Endres verdiene i disse felt vil IKKE den beregnede avstand mellom armaturene bli endret tilsvarende. Husk derfor også å oppdatere avstanden manuelt. Hvis antall armaturer økes uten at avstanden mellom den endres(minkes) vil noen armaturer havne utenfor det valgte rom og IKKE vise i tegningen. Disse armaturene vil ikke bli mengdeberegnet.

Feltet Beregnede verdier viser resultatet av lysberegningen med antall armaturer gitt i feltet ovenfor. Endres antallet vil Lux oppdateres i dette feltet.  Klikk knappen [Tilbake] for å gå til første side i veiviseren og trykk knappen [Hjelp] for å se hjelp om denne dialogen og om formler brukt ved beregning.

Feltet Plassering viser avstand til første armatur og innbyrdes avstand mellom armaturene. X(horisontal) og Y(vertikal) er avstand fra første punkt gitt ved definering av rommet til første armatur. dX og dY er innbyrdes avstand mellom armaturene. Alle avstander kan endres, og det vil påvirke plassering uten at ny beregning foretas.

Plasser armaturene i valgte rom ved å velge knappen [Ferdig].

Lys plassert i rommet

Lysberegning kan også startes med å velge knappen image\Lightcalculation.gif (Lysberegning) fra verktøyboksen i standard verktøysett.

 

Tips:

Hvis ikke veiviser starter, men en dialogboks for lysberegningen åpnes, velg fanen "Lysberegning", marker Bruk veiviseren neste gang lysberegning startes og lukk dialogboksen med [Avbryt]. Velg knappen image\Lightcalculation.gif (Lysberegning) fra verktøyboksen en gang til.

 

 

• Lysberegning i ikke rektangulære rom

Ved lysberegning i ikke rektangulært rom eller kontur vil ikke beregningen bli 100% korrekt, men antall beregnes og det plasseres armaturer inne i rommet.

På grunn av rommets form vil ikke alle armaturene kunne plasseres symmetrisk. De armaturene som ville blitt plassert utenfor rommet, skjules av programmet og vil ikke bli tatt med i mengdeberegningen.

 

 

• Endre lysberegning

Objektene plassert med lysberegning er nå individulle objekter direkte etter plassering. Hvert enkelt objekt kan nå slettes, flyttes eller endres til en annen type og tekst kan flyttes eller skjules individuelt.

For å oppdatere eller endre en lysberegning markeres en av armaturene, høyreklikk og velg Endre gruppe. Dialogen for veiviser åpnes. Foreta ønskede endringer og bekreft med [OK].

Skal det byttes til en annen type, endres rotasjon eller farge/lag  markeres et objekt, høyreklikk og velg Velg alle for å endre type. Høyreklikk igjen og velg Endre egenskap(Alt+Enter) som åpner dialogen egnskaper for objektet. Foreta ønskede endringer og bekreft med [OK].

 

Vær obs på følgende!
Det anbefales å ikke flytte armaturer som er plassert i et rom ved lysberegning. Dette fordi det er et rommet som egentlig behandles. Det er mulig å kopiere armaturene på vanlig måte og plassere disse på en ny plass.

 

 

• Symmetrisk plassering av lys i et område

Les eget avsnitt for symmetrisk plassering langs en linje.

Lys, og alle andre objekter, kan plasseres ut symmetrisk i et rom eller fritt definert område. Dette kan brukes når for eksempel antall armaturer som skal benyttes allerede er kjent og de skal kun plasseres symmetrisk. I vårt tilfelle skal vi plassere 2 glødelamper symmetrisk i rom 3.

Velg glødelamper som beskrevet i eget avsnitt. Høyreklikk når symbolet følger trådkorset og pek på Plasser symmetrisk i et område/overflate i hurtigmenyen. I undermenyen som åpnes velges om lampene  skal plasseres i et eksisterende rom, ett fritt definert område eller dynamisk. I vårt tilfelle velges Velg rom. Pek og klikk i rom 3.

Se eget avsnitt om å definere kontur

Når rom er valgt åpnes nytt vindu hvor antall, avstand i mellom og beregningsmåte må gis.

 

Antall armaturer
Klikk knappen [Hjelp] i dialogen for nærmere beskrivelse.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Vær obs på følgende!
Det er ikke anbefalt å flytte objekter som er plassert ut ved symmetrisk plassering. Dette fordi det er et område som egentlig behandles. Det er imidlertid mulig å kopiere objektene på vanlig måte og plassere disse på en ny plass.

Se eget avsnitt for endring av symmetrisk plassering.

 

 

• Symmetrisk plassering langs en linje

Les eget avsnitt for symmetrisk plassering i et område.

På samme måte som ved symmetrisk plassering i et område kan også alle objekter plasseres symmetrisk langs en linje..

Velg ønsket objekt som skal plassers og høyreklikk når symbolet følger trådkorset og pek på Plasser symmetrisk langs en linje i hurtigmenyen. I undermenyen som åpnes velges Definer linje. Pek og klikk start- og endepunkt på linjen som objektene skal plasseres langs.

Når linjen er tegnet åpnes et nytt vindu hvor antall, avstand mellom og beregningsmåte gis:

 

image46.jpg
 

 

Klikk knappen [Hjelp] i dialogen for nærmere beskrivelse.

 

 

Etter valgt beregningsmåte må antall objekter og/eller innbyrdes avstander gis i egne felt.

 

I dette tilfelle er det valgt 7 armaturer rotert langs den definerte linjen.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Velg [OK] for plassering av objekter.

 

• Endre symmetrisk plassering

De enkelte armaturene i en symmetrisk plassering kan endres til annen type, fjernes eller flyttes på samme måte som enkeltstående objekter.

For å endre antall i en symmetrisk plassering markeres en av armaturene. Høyreklikk på en armatur og velg Endre gruppe fra hurtigmenyen. Foreta ønskede endringer i dialogen som åpnes. Når [OK] trykkes vil den oppdaterte symmetriske plasseringen tegnes ut på nytt.

Skal type eller egenskaper endres for alle i den symmetriske plassernigen markeres en armatur, høyreklikk og velg Velg alle for å endre type i hurtigmenyen. Høyreklikk igjen og velg Endre egenskap(Alt+Enter) fra hurtigmenyen. I dialogen som åpnes foretas ønskede endringer.

 

 

• Definere kontur for lysberegning og symmetrisk plassering

Starte definering
Første punkt og linje i konturen brukes som utgangspunkt ved symmetrisk symbolplassering og lysberegning. Det vil si at antall armaturer beregnet langs X-akse blir plassert parallelt med første linje.

Aktiver image\Snap.gif (Bruk snappunkt) i verktøyboksen for enkelt å kunne snappe til eksisterende punkter i modellen.

Et eksisterende rom definert med DDS Romdatabase kan brukes ved å dobbelklikke i dette når lysberegning eller symmetrisk plassering er startet.

Pek og klikk første punkt. En dynamisk linje følger nå pekeren og man er klar til å definere konturen. En ny rektangulær kontur kan gis med to diagonale punkt og deretter [Enter] på tastaturet. Ved ikke rektangulær kontur gis alle hjørnene som bestemmer konturen enten med snap eller fritt med venstre musetast. Defineringen avsluttes automatisk når startpunktet markeres andre gang. Se forøvrig i meldingsfeltet øverst i skjermen.

• Definere kontur

Ved definering av kontur finnes en rekke hjelpefunksjoner. Det er mulig å gi neste punkt i forhold til sist gitte punkt eller til et snappunkt.

Sist gitt punkt
Neste punkt for konturen blir satt i en gitt avstand/retning fra sist gitt punkt i modellen. Med gitt punkt menes klikket punkt med venstre musetast eller knekkpunkt gitt på mål. Funksjoner for dette finnes i undermenyen Flytt relativt fra siste posisjon som viser i hurtigmenyen ved høyreklikk.

Til snappunkt
Neste punkt kan gis i forhold til snappunkt eller pekerens posisjon i modellen. Da tegnes ikke linje til og fra snappunktet, dette blir kun brukt som utgangspunkt for å regne seg frem til neste knekkpunkt. Konturen tegnes fra siste gitte punkt og frem til punkt gitt i forhold til snappunktet. Funksjoner for dette finnes i undermenyen Flytt relativt fra snappunkt som viser i hurtigmenyen ved høyreklikk.

Slette feil satt punkt
For hvert trykk på [Backspace] på tastaturet vil siste punkt av konturen slettes med en gang uten å måtte avslutte tegnefunksjonen.

Piltaster
Ved hjelp av piltastene på tastaturet velger du retning til linjen i forhold til siste punkt. Disse kan og velges fra undermenyen Flytt relativt fra siste posisjon som viser i hurtigmenyen ved høyreklikk

Gi antall meter til neste punkt

Denne dialog åpnes der ønsket lengde gis i meter.

 

 

 

 

Det er også mulig å forflytte seg i forhold til snappunkt, eller pekerens posisjon. Piltaster brukes da i kombinasjon med [Shift] på tastaturet. Funksjoner for dette finnes i undermenyen Flytt relativt fra snappunkt som viser i hurtigmenyen ved høyreklikk.

 

Vinkelrett på en annen linje
Når konturlinjen skal tenges vinkelrett på en annen linje peker du på linjen som det skal tegnes til så vinkelrett som mulig. Snappunkt med hjelpeteksten Normal til linje viser og et klikk med venstre musetast kobler til denne.

Vinkelrett på en linje

Deretter fortsettes konturdefineringen.

 

Koble til nærmeste linje (uansett vinkel)
Når konturlinjen skal kobles på en annen linje uavhengig av vinkel:

Koble til nærmeste linje

Hold nede [Ctrl] på tastaturet og pek på linjen du skal koble deg til. Linjen blir markert sterkere i skjermen. Et klikk med venstre musetast kobler til i ønsket posisjon. Deretter fortsettes romdefineringen som normalt.

 

 

 

 

 

 

 

 

Forflytning i to akser samtidig
Denne muligheten brukes i forbindelse med tegning av skrå kontur, f.eks i en karnapp, der lengden på konturen i X- og Y-retning gis i en operasjon. Velg Relative koordinater i undermenyene Flytt relativt fra siste posisjon eller Flytt relativt fra snappunkt som viser i hurtigmenyen ved høyreklikk.

Forflytning i retning og lengde
Denne muligheten brukes i forbindelse med tegning av skrå kontur der lengdeog vinkel er kjent. Er ikke vinkelen oppgitt på tegningen kan denne måles uten å avslutte definering av kontur med å velge image\measure.gif(Mål mellom to punkt) i verktøylinjen.

Målt vinkel

Velg Polare koordinater i undermenyene Flytt relativt fra siste posisjon eller Flytt relativt fra snappunkt som viser i hurtigmenyen ved høyreklikk.

 

Gi punkt med avstand og vinkel


I feltet Avstand gis lengde i meter og i feltet Rotasjon om Z-akse gis vinkel/retning for neste punkt.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

• Funksjoner ved lukking av kontur

Det finnes flere metoder for å avslutte en kontur, avhengig av hvilken form den har.

[Enter] vil alltid gå snarest vei fra sist gitte punkt tilbake til startpunktet og lukke konturen. Ved rektangulær kontur når to diagonale punkter er gitt vil [Enter] lukke konturen.

Eksempel 1
Konturen er av en slik form at det siste strekket frem til startpunktet blir en skeiv linje.

Enter går snareste vei til staetpunktet
Tegn frem til og sett punkt der den skeive linjen skal starte. Trykk [Enter] på tastaturet og konturen lukkes

 

 

 

 

Siste linje tegnes direkte til startpunktet

Eksempel 2
Konturen er av en slik form at det siste strekket skal stå rettvinklet på startpunktet.

Rettvinklet avslutning
Tegn frem og sett punkt der linjen til den rette vinkelen skal starte. Høyreklikk og velg Lukk konturen med to vinkelrette hjørner fra hurtigmenyen for å lukke konturen rettvinklet.

Legg merke til punktet som er det siste som er satt før funksjonen velges.

 

 

Siste linje tegnes rettvinklet til startpunktet

Eksempel 3
Konturen skal tegnes slik at det siste strekket forlenges så langt at hjørnet blir stående vinkelrett på startpunktet. Linjen som forlenges er ikke vinkelrett på linjen den skal avsluttes mot.

Forlenge skrålinje til vinkelrett avslutning
Tegn starten på linjen og sett punkt der den skal forlenges fra. Høyreklikk og velg Lukk konturen vinkelrett på første linje fra hurtigmenyen.

 

 

 

 

 

Skrålinjen er fortsatt til vinklerett avslutning

Konturen vil ikke vise med streker i modellen, kun små kryss i hvert hjørne. Disse kryss kan også skjules med å dobbelklikke på en av armaturene og markere for Skjul konturmarkering i fanen Antall i dialogen som åpnes.

 

 

• Monteringstyper for lys

Monteringstyper for lysrørarmaturer settes fra produktdatabasen.

Monteringstype i produktdatabasen

Trykk knappen [Hjelp] i dialogen for Lysrørarmatur eller Glødelampe og velg fanen [Mer] for å lese om mer om monteringstyper.

I feltet Monteringstype i egenskapsdialogen for valgt lys vil forskjellige typer vise etter hva som er gitt i produktdatabasen for valgt armatur:

Tak Armaturen monteres i tak eller himling om rommet er definert med romdatabasen. Er ikke rommet definert vil armaturen monteres med høyde gitt i feltet Montasjehøyde. Høyden gitt i dette feltet blir som standard da satt av Standard etasjehøyde i Romoversikt.

I pendel Armaturen monteres nedhengt i pendel fra tak eller himling med montasjehøyde som forklart over. Toppen av pendelen monteres i angitt montasjehøyde. Lengden på pendel endres i feltet Pendellengde som kun er aktivt når Pendel/Oppheng er valgt som monteringstype.

Innfelt Armaturen monteres innfelt i tak eller i himling med montasjehøyde som forklart over. Det vil si at underkant armatur monteres i samme høyde som tak/himling

På vegg Symbolet endrer seg til veggmontasje

Monteringstype På vegg


Legg merke til at symbolet roteres 90 gr. om X-aksen ved montering på vegg. Dvs. at det som ved montering i tak var Z-høyde nå blir bredden på symbolet. Dette skyldes at armaturen monteres på høykant for å kunne festes på veggen.

 

 

 

 

 

Det er ikke mulig å overstyre monteringstype fra produktdatabasen i egenskaper for armaturen.