• Generelt om plassering av utstyr
Valg av utstyr gjøres fra den bevegelige verktøysettet.
Denne viser forskjellige utstyr alt etter hvilket verktøysett som er valgt fra hovedknapperaden. Alle komponenttyper kan også velges fra menyen "Sett inn".
Et eget vindu åpnes for valg av komponent. Under viser stikkontakter:
Meldingsfeltet øverst i skjermen viser beskrivelse på valgt komponent.
Dobbeltklikk på ønsket komponent for å plassere den i tegningen.
Dette er produktdatabasen i DDS Elektro FP. Klikk med høyre musetast for å legge til eller endre produkter. Les mer om produktdatabasen i eget tema.
En egen hurtigmeny med funksjoner til hjelp ved plassering åpnes med et høyreklikk, denne er forklart i eget avsnitt Plassere symboler.
Ved bruk av programmet er det lagt opp til bruk av tre knappers mus. Dette gir tilgang på Zoom/Panorering med midterste musetast slik at man kan zoome inn på detaljer når som helst.
• Monteringshøyder
Det er forskjellige muligheter tilstede ved montering av objekter i tegningen. Det er forskjellige muligheter tilstede ved montering av objekter i tegningen. Skal objektet plasseres i en tegning hvor rommet er definert med DDS romdatabase kan Tak, Himling, Rådekke og Gulv benyttes fra nedtrekksmenyen i feltet "Montasjehøyde" i egenskaper for objektet. Er ikke rommet definert med DDS romdatabase har ikke disse valgene noe å forholde seg til og Fri eller Bruker 1-4 vil være de eneste fornuftige valg.
Komponentene monteres i avstand gitt fra referansen (tak, himling, gulv, rådekke). I dette tilfellet er stikkonatken satt il å monteres 0.2m over gulv. Har en da gulv med ulike høyder i bygget vil stikkontakten alltid monteres i gitt avstand fra gulvet i valgt rom.
Endres gulvhøyden etterpå vil stikontakten flytte seg tilsvarende.
Pilen til høyde for Avstand brukes til å velge om komponenten skal monteres over eller under gitt referanse.
Plasseres komponenter utenfor rom, f.eks med dwg-fil som grunnlag, vil høyden være over Z = 0
Gjeldende monteringshøyde står alltid nede til høyre på skjermen, rett til venstre for gjeldende lag:
Montasjehøyde er markert rødt.
Trykk [Home] på tastaturet for å endre monteringshøyde for det objektet du har på trådkorset. Høyden du gir vil bli brukt på resten av objektene av samme type inntil du igjen endrer høyde på samme måte.
Dobbeltkikk på et allerede plassert objekt for å velge andre referanser i definerte rom for monteringshøyden, feks. Tak, Himling og Gulv i feltet "Plassering/Montering" i egenskaper for objektet. Er ikke rommet definert med DDS romdatabase har ikke disse valgene noe å forholde seg til og Fri eller Bruker 1-4 vil være de eneste fornuftige valg.
Tak |
Plasserer armaturen i rommets tak |
Himling |
Er det himling i rommet definert med DDS romdatabase vil armaturen gjenkjenne høyden på denne og automatisk plassere seg i denne høyden. Endres himlingshøyden vil også armaturen endre høyde. |
Gulv |
Plasseres armaturen i rommets gulv |
Rådekke |
Gulv i romdatabasen er normalt 25cm tykt i to sjikt. Rådekke = 13cm og Påstøp = 12cm. Plasseres et objekt i høyde Rådekke kommer det 12cm under ferdig gulv. |
Fri |
Bruk denne for å gi endre montasjehøyden underveis ved plassering. Bruk [Home] på tastaturet eller velg blant funksjoner på hurtigmenyen. |
Bruker 1-4 |
Her er det fire muligheter til brukers egne høyder fritt i rommet. Disse vil lagre gitt verdi i feltet under til neste gang. |
På tak |
Kan kun velges for Solcellepanel for å plassere disse på utsiden av definert tak. |
Montasjehøyde i symboltekst er viser avstand til valgt referanse:
Filen Mountingheights.xml i mappen Sys\definitions inneholder standard montasjehøyde for hver objektgruppe og kan tilpasses om ønskelig. Ta kontakt med DDS-support for hjelp.
Hvert enkelt produkt kan i produktdatabasen ha egen montasjehøyde for de tilfellene de skal ha annen en standard.
Verdiene er i xml-filen og i prodktdatabasen:
Første verdi |
Referanse |
Andre verdi |
Avstand til referanse. Punktum er skilletegn for desimal |
Tredje verdi |
Lås høyde på(1), av (0) |
Eksempel |
8;0.6:0 (8 = overkant ferdig gulv(referanse); 0.6 = 0.6m over referanse(avstand); 0 = Lås høyde av |
Lås høyde
Kryssboksen Lås høyde gir mulighet til å velge mellom relative eller absolutt montasjehøyde.
Lås
høyde ikke aktivert:
Endres gulvtykkelse, gulvets montasjehøyde eller romhøyde vil objektet
beholde avstanden til referansen og endre z-høyde (avstand til referanse
er den låste høyde).
Lås
høyde er markert:
Endres gulvtykkelse, gulvets montasjehøyde eller romhøyde vil objektet
beholde z-høyden og ny avstand til referansen endres og vises i dialogen
og i symboltekst. (absolutt høyde er den låste verdien og avstanden
endres om referansen objektet skal plasseres i forhold til endres).
Legg
merke til:
Endres referansen i dialogen for et allerede plassert objekt vil objektet
beholde sin z-høyde og verdien i feltet Avstand
beregnes på ny og vises i dialogen. Også symboltekst vil endres. Dette
skjer uavhengig om Lås høyde
er markert eller ikke da Lås høyde
kun påvirker om objektet skal endre posisjon i tilfelle selve referanseobjektet
endres.
Objekter koblet til rør, kanaler og kabler
Lås
høyde ikke aktivert:
Objekter med vertikal tilkobling og fleksible kanaler og rør
Elektro objekter koblet til kabel eller stamme
Lås høyde på og inaktiv
Objekter med tilkobling (ikke fleksibel)
til minimum en side bør aldri få ny z-høyde ved endring av bygningsmodellen
(som endring av gulhøyde, romhøyde osv...). Siden Lås høyde er inaktiv vil aldri brukeren kunne
endre til Lås høyde ikke
aktivert. Dette er en sikerhet for at ikke kanal eller rørnettet skal
endres.
• Plassere symboler
Følgende funksjoner kan benyttes på tastaturet når symbolet følger trådkorset og skal plasseres i tegningen. Høyreklikk og velg blant følgende funksjoner i hurtigmenyen:
Sett inn symmetrisk |
plassere et gitt antall av valgt objekt symmtrisk i et allerede definert rom eller i en ny fritt definert kontur. Se eget avsnitt om symmetrisk plassering. |
Lysberegning |
lysberegne et allerede definert rom eller i en ny fritt definert kontur med valgt objekt. Kun aktivt for lysrørarmaturer eller glødelamper. Se eget avsnitt om lysberegning. |
Skaler objekt |
skalere symbolet. |
Normaliser rotasjon og skalering |
denne setter rotasjon og skalering av valgt symbol tilbake til standardverdier |
Inngi plasseringsavstand til linje |
gi avstand fra valgt linje som symbolet skal i. |
Plasser med gitt avstand fra linje |
plasserer symbolet med avstanden gitt av menyvalget over. |
Roter mot klokken |
roterer symbolet mot klokken i antall grader gitt med menyvalget Intervall for rotasjon. |
Roter med klokken |
roterer symbolet med klokken i antall grader gitt med menyvalget Intervall for rotasjon. |
Intervall for rotasjon |
gi antall grader symbolet skal rotere med i menyvalgene Roter mot klokken og Roter med klokken. NB! Husk at med å holde nede [Ctrl] på tastaturet vil symbolet automatisk rotere til valgt linje. |
Flytt relativ fra markørens posisjon |
denne undermenyen inneholder en mengde funksjoner som plasserer symbolet i forhold til det snappunktet som er markert. |
Flytt relativ fra siste posisjon |
denne undermenyen inneholder en mengde funksjoner som plasserer symbolet i forhold til siste gitte punkt, det kan være sist plassert symbol eller tegnet linje |
Ortho modus av/på |
slår av på ortho som er tegning i faste vinkler. Kun atkiv ved tegning av linjer, kabler, kabelbro osv... |
Øk orthovinkel |
dobler vinkel for ortho. Kun atkiv ved tegning av linjer, kabler, kabelbro osv... |
Minsk orthovinkel |
halverer vinkel for ortho. Kun atkiv ved tegning av linjer, kabler, kabelbro osv... |
Interval for orthorotasjon |
gi ønsket vinkel for orthoro. Kun atkiv ved tegning av linjer, kabler, kabelbro osv... |
Endre egenskap |
åpner egenskapsdialogen for valgt komponent som så kan endres før plassering. |
I tillegg er det i verktøysettet noen snapfunksjoner som kan hjelpe til å få riktig festepunkt:
(Bruk automatisk rotasjon) |
Sammen med [Ctrl] på tastaturet vil denne rotere symbolet automatisk til linjen det pekes på. |
(Bruk gitterpunkt) |
Snapper til gitter når det er satt inn. |
(Bruk snappunkt) |
Snapper til alle eksisterende punkt i tegning i tillegg til midtpunkt på alle streker. |
Avslutt innsetting av en figur med [Esc]. Se eget avsnitt for å lage egne symboler.
• Statuslinje
Statuslinjen nederst på skjermen gir løpende informasjon om gjeldende produkt, montasjetype, montasjeunderlag og utførelse. I tillegg vises hvilket lag produktet tegnes på samt monteringshøyden.
• Sentral
Før plassering av utstyr kan det være en fordel å forstørre det aktuelle området. Forstørr rom nr. 2 i tegningen vi tegnet som vist:
Velg (Sentral og kurser) fra verktøysettet i standard verktøysett for valg av sentral, inntak og kurser.
Klikk knappen [Hjelp] i dialogen for nærmere beskrivelse.
Bruk knappen [Ny sentral] for å opprette ny. Knappen er kun aktiv når sentral velges fra verktøysett eller menyen. I feltet "Sentral" gir programmet selv et internt navn på sentralen. I feltet "Sentralnavn" gis navnet du ønsker sentralen skal ha. Det er dette navnet som viser på kurspekere osv.
Gi montasjehøyde for skapet, Bunn = underkant, Topp = overkant.
Gi størrelsen i meter på skapet i de blå-markerte felt.
Knappen […] åpner produktdatabasen for valg av skap med låste verdier for størrelse og monteringsunderlag.
Velg skap og trykk [OK]. Programmet fyller ut resten av feltene med de rette verdiene.
Knappen [Tegn] i sentraldialogen gir symbolet for valgt sentral på trådkorset for plassering i tegningen, se eget avsnitt om plassering av symboler. Knappen endres til [Zoom symbol] når det i etterkant velges samme sentral for editering av sentral og kurser og vil da zoome inn på symbolet der det er plassert.
Det skapes en egen fil for sentralen som får navn etter de fire første karakterene i prosjektnavnet + det interne sentralnavn og med etternavn SBD.
• Inntak
I FP1 vil programmet generer selv inntak og første kurs i sentralen når den opprettes. Les mer om disse i avsnittet om Kurser i kurslisten
I FP2 og FP3 må alle kurser velges og legges til av brukeren på samme måte som i full versjon. Les mer om dette i eget tema.
• Varmeovner
Varmeovner plasseres fritt i tegningen. Velg fra menyen "Sett inn -> Varme" eller fra verktøysettet i standard hovedknapperad:
Velg Panelovn fra verktøysettet og deretter ønsket type fra databasen.
Som standard monteres ovner 0.15m over gulv. Høyden kan endres ved innsetting med å bruke [Home]-tasten på tastaturet. Siste gitte montasjehøyde vil brukes som standard ved valg av ny ovn.
For å plassere ovnen sentrert og rotert inntil et vindu holdes [Ctrl] på tastaturet nede mens symbolet føres inntil streken for vinduet. Det vil da roteres riktig. Slipp knappen [Ctrl] og før symbolet til senter av vinduet. Snappunktet Midtpunkt vil vise:
Klikk venstre musetast for å feste symbolet i snappunktet.
Varmekabel og ESWA velges fra samme meny.
På frihånd plasseres ovnen i ønsket posisjon med pekeren og festes med å klikke venstre musetast. [Backspace] på tastaturet eller høyreklikk og velg Endre egenskap fra hurtigmenyen for å åpne egenskaper for produktet eller velge ny. Avslutt utplassering med [Esc].
• Brytere og stikkontakter
Brytere og stikkontakter settes inn på samme måte. Velg samme verktøysett som for ovner eller fra menyen "Sett inn/+ ønsket utstyr".
Velg den produkt som man ønsker. På frihånd plasseres produktet i ønsket posisjon med pekeren og festes med å klikke venstre musetast. Alle dører og vinduer satt inn med DDS romdatabase vil ha et punkt på hver side som er 15cm fra kanten som det kan snappes til. Brukes andre filer som underlag må avstanden fra karmen bestemmes manuelt ved hver plassering.
Hold nede [Ctrl] på tastaturet og før symbolet inntil veggen det skal plasseres mot for å rotere det riktig vei. Når linjen er indikert rød vil et klikk med venstre musetast feste det korrekt inntil linjen. For å snappe til punktet i DDS dører og vinduer slippes [Ctrl]-knappen og symbolet føres nær døren/vinduet som da vil vise snappunktet:
Klikk venstre musetast for å feste symbolet i snappunktet.
[Backpace] på tastaturet eller høyreklikk og velg Endre egenskap fra hurtigmenyen for å åpne egenskaper for produktet eller velge ny. Avslutt utplassering med [Esc].
Etter at alt utstyret er plassert kan tegningen se slik ut:
• Flytt symbol
Marker symbol(er) som skal flyttes. De vil i sitt innsettingpunkt få et gripepunkt:
Pek og klikk på det gripepunktet som skal følge trådkorset ved flyttingen. De andre markerte symbolet vil følge med ved flyttingen med samme innbyrdes avstand.
For å endre referansepunkt for trådkorset, dvs. at trådkorset er festet til et annet av symbolene som skal flyttes, brukes knappene [Tab] på tastaturet mens symbolene følger trådkorset.
Alternativt kan du høyreklikke på de markerte symboler og velge Flytt fra hurtigmenyen.
Plasser symbolene i ønsket posisjon med vanlig funksjoner.
• Kopier symbol
Marker symbol(er), høyreklikk og velg Kopier fra hurtigmenyen. Høyreklikk igjen og velg Lim inn kopierte objekt i hurtigmenyen for å lime de inn igjen i den tegningen du ønsker. Symbol(ene) følger trådkorset og plasseres på ny plass som vist tidligere.
For å endre referansepunkt for trådkorset, dvs. at trådkorset er festet til et annet av symbolene som skal flyttes, brukes knappene [Tab] på tastaturet mens symbolene følger trådkorset.
• Slett symbol
Marker symbol(er), høyreklikk og velg Slett fra hurtigmenyen eller [Delete] på tastaturet.
• Endre objekt
Objektets egenskaper kan endres ved å dobbeltklikke på det med venstre musetast. Vi tar i dette tilfellet for oss en ovn. Prinsippene er like for alle objekter.
Fanene Egenskap, Plassering/Skalering/Rotering er forklart lenger nede.
I feltet Dimensjon viser verdier for valgt produkt
I feltet Montasjehøyde velges høyden symbolet skal monteres i i tegningen. Se eget tema om monteringshøyde
I feltet Nummer kan produktnummer gis for direkte valg uten oppslag i produktdatabasen
Marker for Mengdeberegn om objektet skal være med i mengdeliste.
Bruk knappen [...] for å velge fra produktdatabasen
• Farge og lag
Som standard settes objektene inn i lag og farge bestemt av programmet. Dette kan overstyres ved å velge fanen Egenskap.
Klikk knappen [Hjelp] i dialogen for nærmere beskrivelse
Velg ønsket lag fra nedtrekksmenyen for å gi nytt lag til objektet.
Nye lag kan opprettes med knappen [...] til høyre for faget.
Marker Standard lag for å sette tilbake til standard lag for objektet.
Velg ønsket penn fra nedtrekksmenyen for å gi farge til objektet.
Marker Standard penn for å sette tilbake til standard penn for objektet.
Nedtrekksmenyen nedenfor Penn viser materialkode for rendering av dette objekt. Det er denne som kobles til ønsket material i dialogboksen (Endre aktiv materialfil) som kan velges fra renderverktøysettet. Renderkode for produktet kan endres i produktdatabasen i feltet Render ID.
• Plassering / Skalering / Rotering
Rotasjon, posisjon og skalering til objektet kan endres ved å velge fanen Plassering / Skalering / Rotering.
I feltet Plassering endres den absolutte posisjonen i tegningen for objektet ved å endre X-, Y eller Z.
I feltet Global skalerering gis skala ved 2D og 3D rotasjon av tegningen. Feltene i Individuell skalering gir mulighet for å skalere symbolet forskjellig i kun en retning og brukes kun unntaksvis. .
I feltet for Rotering kan rotasjon for objektet endres ved å endre vinkel.
Marker for Låst for sletting og flytt av område hvis sletting eller flytting av objektet med Flytt område ikke skal være mulig.
• Lysrørarmaturer
Lys kan plasseres ut på frihånd, symmetrisk eller ved lysberegning. Velg (Lysrørarmatur) fra verktøysettet i standard verktøysett eller fra menyen "Sett inn -> Belysning" for å plassere på frihånd.
Lysrørarmatur plassereres i romhøyde, gitt av "Standard etasjehøyde" som du finner i Romoversikt fra menyen "Sett inn -> Belysning". Er rom definert med DDS romdatabase vil tykkelsen på gulvet(som standard satt til 25cm) trekkes fra gitt "Standard etasjehøyde".
• Glødelamper
Glødelamper kan plasseres ut på frihånd, symmetrisk eller ved lysberegning. Velg (Glødelampe) fra verktøysettet i standard verktøysett eller fra menyen "Sett inn -> Belysning" for å plassere på frihånd.
Glødelamper plassereres i romhøyde, gitt av "Standard etasjehøyde" som du finner i Romoversikt fra menyen "Sett inn -> Belysning". Er rom definert med DDS romdatabase vil tykkelsen på gulvet(som standard satt til 25cm) trekkes fra gitt "Standard etasjehøyde".
I rom 1 og 2 i tidligere vist bygg skal vi plassere en glødelampe i senter av rommet. Før den valgte lampen til det ene hjørnet av rommet og høyreklikk på snappunktet. Velg Plasser sentrert mellom dette og neste punkt fra undermenyen "Fra markørposisjon".
Før så lampen til det diagonale hjørnet i rommet og klikk venstre musetast på snappunktet. Gjenta for neste rom.
Rommene vil se slik ut:
Lysberegning og Symmetrisk plassering av lys er forklart i egne avsnitt.