DDS-CAD bygg

I DDS-CAD er brukes egen database som informasjonsbærer av byggets egenskaper. Siden de tekniske innstallasjoner er planglagt ut fra byggets egenskaper, vil databasen gjøre samspillet mellom bygg og installasjon tettere integrert. Det er i tillegg til å lage egne bygg også mulig å få ferdig definerte bygg i form av IFC filer.

 

• Generelt

Romdatabasen benyttes til flere forskjellige funksjoner:

  1. Lage plantegning

  2. Innsetting av himling

  3. Lage 3D-tegning av innsatt 2D DWG plantegning

  4. Mengdeprogrammet kan sortere mengdelister for komponenter etter rom

  5. Varmebehovsberegning, lysberegning, arealberegning, gulvvarmeberegning, og luftmengdeberegning

  6. Romkonturen kan overføres til Dialux for lysberegning

 

Bygget er felles for alle fag. Dvs at du kan definere rom i både Plantegning, Elektro og VVS og rommene vil være gjeldende i korresponderende modellnummer.

Det er ikke nødvendig å velge applikasjonen Bygg i Prosjektmenyen for å tegne bygg. Alle de samme funksjoner vil være tilgjengelig om en velger  (Verktøysett Bygg) inne i elektro, varme/sanitær osv.
Det er kun nødvendig å tegne bygg i Bygg i de tilfeller du vil ha bygget på en helt egen modell som du vil bruke om igjen flere plasser når du tegner installasjon.

Velg  (Verktøysett Bygg) fra verktøylinjen.

Utvide modellnummer for byggtegninger

DDS-CAD er i utgangspunktet satt opp til å kunne definere rom i modeller med nummer 00 til 30. Ønsker du å definere rom i modeller som har nummer større enn dette, så må du sette det i en DDS variabel. Skriv var i kommandofeltet og trykk [Enter]. I dialogboksen som kommer velger du 3 Bygg -> Deretter 3 Bygning og så 2 Største tegningsnummer som blir vurdert del av modellen. I feltet nederst skriv hvor langt opp du ønsker å definere bygg. (Maks 499) Trykk [Oppdater]. Alle tegninger opprettet innenfor området gitt her vil få funksjoner i menyene for å tegne bygg og rom. De vil også listes i bygningsdialogen og i Ifc-eksport-dialogen.

 

image004.gif

Definere største modellsnummer for byggtegninger.

 

Det er noen få regler som må følges for å få romdatabasen til å fungere. Disse er:

 

1. Definer område med gulv, yttervergger og tak først, deretter rom, og til slutt dør/vindu.

2. Område og rom MÅ ha en lukket kontur. Dvs at sluttpunktet og startpunktet må være like.

3. Område og rom må defineres mot urviser. Unntaket er når det skal defineres åpninger inne i selve bygget, eller rom i rom. 

4. Område definerer du ved å gi punkter på utsiden av bygget. Rom defineres ved å gi punkter inne i rommet.

 

OBS! Det som tegnes med romdatabasen i et modellnummer i Bygg vil automatisk overføres til Elektro, Ventilasjon og Varme/Sanitær (og omvendt) - modell med samme nummer. Dvs at tegnes et bygg i modell nr. 8 i Bygg vil dette bygget automatisk bli overført til f.eks modell 8 i Ventilasjon når denne åpnes.

 

 

• Snap

Snap og Smart Snap

Det er to hjelpefunksjoner for snapping til punkter i modellen, Snap og Smart Snap. Begge kan når som helst aktiveres eller deaktiveres fra verktøyboksen.

 

"Bruk snappunkt"
vil med et klikk med venstre musetast kunne hekte seg til ende-, midt- eller skjæringspunkt for linjer. Disse snappunktene viser i modellen når pekeren nærmer seg dem.

 

"Bruk smart snapping"
er snappunkter generert av objekter som er av samme "gruppe", dvs i dette tilfellet andre romkomponenter.

 

 

I dette tilfellet er det tegnet yttervegger med 20cm tykkelse. Innervegg er startet med 10cm tykkelse. Når det pekes på ytterveggen vil det automatisk bli generert snappunkt som i dette tilfellet er 10cm til venstre for hjørnet for at veggen skal flukte med innsiden av yttervegg 4. Tilsvarende hvis det hadde blitt pekt på innsiden av yttervegg 4 ville et snappunkt 10cm ovenfor hjørnepunktet blitt vist.

 

 

• Tegne bygg

Dette er bygget vi skal tegne:

 


 

Start med ytterveggene, da bestemmes samtidig gulv og etasjeskille. Dette forenkler videre arbeid, da vegger i rommene gjenkjenner og overtar verdier fra ytterveggene. Som fellesbegrep på gulv/tak/yttervegger bruker vi Område. Velg  (Definer område(gulv/tak/yttervegger)) fra verktøyboksen.

 

Tegn ytterveggene i bygget som forklart i punktene nedenfor

 

1 Ved rektangulære bygg er det nok å klikke diagonalen til bygget med venstre musetast. Programmet snapper automatisk til punkt som ligger nært musepekeren. Fritt punkt settes også av med venstre musetast (Zoom opp litt hvis det er vanskelig å få til). Avslutt med [Enter] når de to diagonale punktene er gitt for å fullføre ytterveggene.

2 Ved ikke rektangulære bygg markeres alle hjørnene som bestemmer ytterveggene i modellen med venstre musetast. Defineringen avsluttes automatisk når startpunktet markeres andre gang. [Enter] vil alltid gå snareste vei fra sist gitte punkt og tilbake til startpunktet for å lukke rommet.

3 Tegn frie vegglinjer med å føre pekeren til ønsket posisjon og sett knekkpunkt med venstre musetast.

4 Tegn vegger med gitte lengder ved å bruke piltaster på tastaturet.

 

NB!   Dersom et punkt markeres feil, kan det fjernes med [Backspace] uten at du avslutter modell av området.

 

Det kan være svært fordelaktig å starte med et hjørne i modellens origo (nullpunkt). Skal man tegnet flere etasjer er det helt nødvendig å bruke samme hjørne i nullpunktet for at etasjene skal stå riktig ved sammenstilling. Er snap aktivert, så vil du kunne snappe til nullpunktet når du starter områdefinering. Ortho modus (linjen følger ikke trådkorset, men hopper i trinn over skjermen) kan forstyrre "snappfunksjonen" og kan slås av og på med funksjonstast [F9].

Start området i modellens nullpunkt (X=0, Y=0 og Z=0)

 

Når startpunkt er satt, høyreklikk og velg Velg vegg fra menyen som åpnes for å velge veggtype fra databasen eller trykk 'W' på tastaturet.
Fra produktdatabase kan du nå velge hvilken yttervegg du ønsker å definere. Denne vil bli brukt helt til du definerer en ny vegg.
Vegg fra produktdatabase. På venstre side bestemmes om det er yttervegger samt tykkelse. På høyre side er et utvalg med forskjellig U-verdi.

Velg Yttervegg 20.0cm i databasen og bekreft med [OK].

Tegn mot urviseren.  Første veggen skal være 15m lang. Trykk piltast høyre  på tastaturet. Gi inn 15 (alle mål i meter) og bekreft med [OK]

En 15 meter lang strek tegnes horisontalt på skjermen. Du kan gjerne zoome ut for å se hele streken. Så skal vi 7m vertikalt oppover på skjermen. Trykk  og gi inn 7 som verdi. Trykk , skriv 4 og trykk [OK]. Trykk , skriv 2.5, trykk [OK]. Trykk , skriv 2, trykk[OK].

 

For skrå vegger kan relative eller polare koordinater brukes:
Høyreklikk og velg Flytt relativt fra siste posisjon samt Polare koordinater fra hurtigmenyen, eller trykk 9, for å tegne en skrå vegg på 135 grader. 0 grader er horisontal til høyre.

Tips!
Flytt relativt fra markørens posisjon
-> neste punkt gis i forhold til hvor pekerens posisjon.
Flytt relativt fra siste posisjon ->
neste punkt gis i forhold sist gitte punkt.

 

Angi lengde og vinkel på første skråvegg i dialogen under, trykk deretter OK

 

 

Trykk  og gi inn 3 som verdi.

Høyreklikk og velg Flytt relativt fra siste posisjon samt Polare koordinater fra hurtigmenyen, eller trykk 9, for å tegne en skrå vegg på 225 grader.

Angi lengde og vinkel på andre skråvegg i dialogen under, trykk deretter OK.

 

 

Programmet kan nå, se bildet over, med en hjelpefunksjon selv tegne en horisontal vegg til venstre, sette knekkpunkt og så tegne vegg loddrett ned til startpunkt for å avslutte området. Høyreklikk og velg Lukk kontur med et rettvinklet hjørne fra hurtigmenyen. Området lukkes med 90 graders hjørne og tilkobling til startpunkt.

Se video hvordan definere området og lukke det ved å velge ett rettvinklet hjørne (E) fra hurtigmeny.

Se video hvordan definere området og lukke det ved å velge avslutt ( Enter) fra hurtigmeny.

Se video hvordan definere området og lukke det ved å velge  to vinkelrette hjørner fra hurtigmeny.

 

Bygget skal nå se slik ut:

 

Når området er lukket spør DDS-CAD om tak og gulv. Velg det som skal brukes og trykk OK. Du kan i ettertid endre alle bygningsobjekter fra  (Romdata) i verktøylinjen.

 

Dialog for Romdata vises og området tegnes opp med nummererte vegger. Veggtyper og tykkelse kan endres med å dobbeltklikke på dem i listen og så velge ny type. Bekreft med [OK]

 

Ingen høyde gis for etasjeskille da denne bruker tykkelsen på gulvet i neste etasje. Typen brukes kun ved beregning av varmebehov.

 

 

• Rom

Når området er ferdig definert, så kan romdefinering starte. Start i et ytterhjørne, gjør ferdig alle rom mot yttervegg, og jobb deg innover i bygget. Fremgangsmåten er lik som med områdedefinisjon, lengder og retninger kan gis enten med piltaster eller fra hurtigmeny.

 

Vær obs på at det er innside vegg som nå blir definert. Retningen skal være mot klokken såfremt det ikke gjelder et rom i selve rommet. Er rommet rektangulært kan du peke og klikke på diagonalene til rommet, og trykke [Enter].

Er  (Bruk smart snapping) aktivt, vil du få hjelpepunkter ved alle hjørner samt en avstand av veggtykkelsen fra hvert hjørne.

Når SmartSnap er aktivt, og du skal starte definisjonen av et rom, så er det mulig å snappe til hjørnepunktet samt justerte punkt for veggtykkelse.

 

Fremgangsmåte for å tegne rom i vist bygg:

Innervegger skal være 10cm. Vi begynner med rom 1 oppe i venstre hjørne som innvendig skal være 2.5 x.2 m. Velg  (Definer rom) fra verktøyboksen.

1. Før pekeren til øvre venstre innerhjørnet av området og sett startpunkt med venstre musetast.

 

2. Trykk W på tastaturet for å velge 10.0 cm vegg fra produktdatabasen.

3. Trykk [] gi lengde på 2.

4. Trykk [], gi lengde på 2.5.

5. Høyreklikk og velg Lukk kontur med et rettvinklet hjørne fra hurtigmenyen for å lukke rommet med 90 graders hjørne.

6. Rommet lukkes og dialogvindu for rommet åpnes, verdier kan endres senere. Bekreft med [OK].

 

Rom 2  nedenfor rom 1 og skal være like stort.

1. Start i nedre venstre hjørne av området med venstre musetast.

2. Trykk [], gi lengde på 2.5.

3. For å koble oss vinkelrett inn på veggen i forrige rom pek og klikk med venstre musetast på punktet i veggen som danner 90 grd.(normal) til linjen.

4. Høyreklikk og velg Lukk kontur med et rettvinklet hjørne fra hurtigmenyen for å lukke rommet med 90 graders hjørne.

5. Rommet lukkes og dialogvindu for rommet åpnes, verdier kan endres senere. Bekreft med [OK].

 

Bygget skal nå se slik ut:

 

 

Rom 3  nede til høyre i bygget skal være 1.9 x 2.6m. Programmet ber om startpunkt for nytt rom hvis funksjonen for å tegne rom ikke er avsluttet.

1. Før pekeren ned i høyre innehjørne av området og sett startpunkt med venstre musetast.

2. Trykk W for å velge vegg på 10.0 cm

3. Trykk [], gi lengde på 2.6.

4. Trykk [], gi lengde på 1.9.

5. Høyreklikk og velg Lukk kontur med et rettvinklet hjørne fra hurtigmenyen for å lukke rommet med 90 graders hjørne.

6. Rommet lukkes og dialogvindu for rommet åpnes, verdier kan endres senere. Bekreft med [OK].

 

Rom 4  ovenfor rom3 kan vi definere med å bruke diagonalene. Det er i alle hjørner hjelpepunkter for start av ny vegg.

 

1. Sett pekeren på oversiden og mot det venstre hjørne av den horisontale veggen i det siste rommet som ble definert. Menytipset skal vise et punkt Justert for veggtykkelse som vil være forlengelsen av innvegg 3 i rom 3 som vist under.

Hvis ikke dette punktet viser, må smartsnapping aktiveres med knappen   "Bruk smart snapping" i verktøyboksen.
Trykk venstre musetast for å snappe til punktet. Linjen skal feste seg 10cm fra hjørnet, hvis ikke trykk [Backspace] på tastaturet og prøv på nytt.

 

 

 

2. Før pekeren opp til høyre innerhjørnet av området. Trykk venstre musetast. Linjen skal feste seg i innerhjørnet, hvis ikke trykk [Backspace] på tastaturet og prøv på nytt.

3. Trykk [Enter] for å avslutte rommet.  Se video om hvordan definere rom ved å velge diagonalhjørnene og deretter trykke [Enter].

4. Rommet lukkes og dialogvindu for rommet åpnes, verdier kan endres senere. Bekreft med [OK].

 

Tips!

Er et rom rektangulært, og du kjenner målene i både X og Y retning, så kan relative koordinater (8) gis utfra startpunkt. Du vil da få en diagonallinje som deretter gjøres til rom ved å trykke [Enter]. Se video.

 

Rom 5  til venstre for rom 4 definerer vi med å starte i hjørnet oppe til venstre.

1. Sett startpunkt med venstre musetast.

 

2. Før pekeren vertikalt ned til punktet Justert for veggtykkelse viser:

Dette for å få veggen korrekt i forhold til innsiden av yttervegg 9. Klikk venstre musetast for å snappe til punktet.

 

3. For å koble oss vinkelrett inn på vertikal vegg 4, dra musepekeren bort til denne og snap for Normal til linje viser:

 

4. Klikk med venstre musetast for å koble til vinkelrett på linjen.

5. Høyreklikk og velg Lukk kontur med et rettvinklet hjørne fra hurtigmenyen for å lukke rommet med 90 graders hjørne.

 

Rom 6  er ikke definert enda. Det viser ved at det mangler veggnummer på de innvendige veggene. Høyreklikk et vilkårlig sted i det tomme området rommet skal være i og velg Autogenerer rom fra hurtigmenyen. Programmet finner alle tilstøtende vegger og genererer eget rom inne i det tomme området. Se video

Dialogvindu for rommet åpnes, verdier kan endres senere. Bekreft med [OK]. Trykk [Esc] for å avslutte romdefinisjon.

 

Bygget skal nå se slik ut:

 

 

• Dører og vinduer

Dører og vinduer settes inn etter at rommene er definert. Velg  (Dør) eller  (Vindu) fra verktøyboksen.

Fra produktdatabasen kan du velge mellom et utvalg forskjellige dører og vinduer. Finn det du ønsker å bruke. Fra dialogboks for egenskap kan størrelse settes i feltene Bredde og Høyde. .

Referansepunkt ved innsetting av dører og vinduer. Merk at referansepunktet er i henhold til tegneretningen til veggen som elementet skal settes inn i.

Forklaring til egenskaper

Bredde

Vinduets eller dørens bredde i meter. Denne blir disablet hvis Gi bredde v/innsetting er aktivert.

Høyde

Vinduets eller dørens høyde i meter.

Mnt. høyde

Monteringshøyde i meter over gulv (Z=0), gjelder underkant vindu. Kan endres til overkant vindu i  (Innstillinger for rom). Monteringshøyde = Brystninghøyde.

Referansepunkt

Velg om pekeren skal festes i venstre/midten eller høyre del av dør/vindu ved innsetting. (se dialog over) Referansepunkt endres mens vinduet settes inn når det føres mot et knekkpunkt i en vegg

Venstre/høyrehengslet

Kun for dører. Velg slagretning for døren. Kan endres mens dør er dynamisk på trådkors ved å åpne hurtigmeny (høyreklikk) Se video.

Gi bredde ved innsetting

Har du en DWG eller lignende underlagsfil, så kan bredden gis ved å klikke på begge sider av underlagsfilens element. Se video.

 

Plassering av dører og vinduer kan gjøres fritt. De finner selv veggene og riktig veggtykkelse og monteres ved å klikke venstre museknapp og. Ønsker du å plassere et element en gitt avstand fra et punkt (for eksempel et vegghjørne eller et annet element), så føres elementet til referansepunktet hvor snap er aktivert. Høyreklikk så og velg undermenyen Flytt relativt fra markørens posisjon. Her er valg for forflytning i alle retninger.

Flytt vindu / dør fra et referansepunkt. Legg merke til at hurtigtasten er Shift+Pil "din retning"

 

Se video hvordan plassere et vindu 0.1 meter fra et hjørne.

 

Har du skråvegger og skal plassere et element en gitt avstand fra et referansepunkt kan Flytt en gitt avstand langs en linje brukes. Du vil da få frem en hjelpesirkel med radius = din avstand, og du kan deretter snappe til skjæringspunkt mellom vegg og hjelpesirkel.

Gitt avstand langs en skrå vegg.

 

Se video hvordan plassere et vindu 0.5 meter fra et hjørne langs en skråvegg.

 

Bygget skal nå se slik ut:

 

• Romtekst

I alle definerte rom kan tekstinformasjon som romnummer, beskrivelse, størrelse, osv. settes inn i modellen.

Det er to forskjellige funksjoner. Tekst et rom av gangen med  (Romtekst), og tekst alle rom med  (Tekst alle rom). Sisnevnte vil finne senterpunktet på alle rom og setter inn tekst der. Det finnes ferdigdefinerte oppsett på forskjellige tekster.

 

Velg type romtekst i feltet oppe til venstre. Bekreft med [OK] og romteksten følger pekeren. Før teksten inn i ønsket rom og korrekt tekst blir vist. Beveges pekeren til et annet rom blir teksten automatisk endret. Fest romtekst med å klikke venstre musetast.

Velges  (Tekst alle rom) tekstes alle automatisk. Teksten plasseres i senter av rommet. Avhengig av hvor mye informasjon du ønsker på rommene dine kan du velge predefinerte oppsett. Verdien effekt vil vise 0 inntil du har gjennonført en varmebehovsberegning.

 

Se video hvordan tekste et rom av gangen.

Se video hvordan tekste alle rom.

 

 

• Gjenkjenne rom

 

Skal man lage 3D modeller av innsatte 2D-filer, kan det pekes i det aktuelle rommet for at DDS-CAD skal gjenkjenne geometri, dører, vinduer , romID og rombeskrivelse.

Område (gulv, tak, yttervegg) må defineres som før med å bruke  (Definer område) i verktøyboksen i verktøysett Rom som forklart i eget avsnitt. Skal hele bygget defineres er det en fordel å definere området først og deretter ta de enkelte rom. Er det kun enkle rom som skal gjenkjennes kan en ta disse enkeltvis uten å definere område først.

Det er en fordel å slå av alle lag som ikke er helt nødvendige i den innsatte filen før romgjenkjenningen startes. Velg  (Finn laget med å peke) i verktøylinjen. Pek på de linjene som ønskes skjult. Beskrivelsen til laget viser og et klikk med venstre musetast vil slå av laget. Høyreklikk med funksjonen aktiv vil vise en liste over de 10 sist avslåtte lag som dermed kan slåes på igjen. Lagene kan også slås på/av via  (Vis lag) i verktøylinjen som vanlig.

Rektangulære rom

Velg så  (Definer rom) i verktøyboksen, høyreklikk og velg Gjenkjenne rom i hurtigmenyen. Pek i et rom i modellen som da blir skravert:
Rommet oppe til venstre er gjenkjent og skravert. Klikk venstre musetast for å bekrefte rommet.

 

Fortsett direkte til neste rom for gjenkjenning også av det. Det er kun firkantete rom som kan gjenkjennes. Rom med flere kanter kan defineres til slutt når alle omkransende rom er ferdige med å velge  (Definer rom) i verktøyboksen og så høyreklikke i rommet og velge Autogenerer rom fra hurtigmenyen.

Er lagene for rombeskrivelse og romID ikke slått av, vil også disse tekstene bli gjenkjent når en peker på dem og de vil dermed kunne bli koblet til direkte til DDS-CAD sin romtekst.

 

Mangekantede rom

Mangekantet geometri klarer ikke funksjonen å kjenne igjen uten å få litt mer hjelp.Det enkleste i mange tilfeller er å først gjenkjenne de rektangulære rommene Da blir det bare noen få mangekantede rom igjen som da er helt omkranset av allerede definerte rom og/eller yttervegger. Disse kan da enkelt defineres med å velge   (Definer rom) i verktøyboksen, høyreklikke inne i det mangekantede området og velge Autgenerer rom i hurtigmenyen. Programmet vil da automatisk generere et rom inne i det området som er omkranset av andre rom og/eller yttervegger.

I endel tilfeller er rom i innsatte filer definert som et lukket polygon(mangekant)fra arktitekten. Disse polygonen er da og gjerne på eget lag. DDS-CAD kan da bruke laget til disse polygonene til romgjenkjenning.

Velg da  (Finn laget med å peke) i verktøylinjen og pek i modellen på det laget eller streken som er brukt som polygon for rommet. Er dette et lukket polygon vil hele dette vise uthevet med rød strek samtidig som lagnavnet viser:

Her viser et mangekantet rom som er et lukket polygon på laget 31_1-Primitivlag der hele polygonet er uthevet.

 

Høyreklikk når laget er uthevet som vist. Hurtigmenyen vil vise lagnavnet og muligheten til å bruke dette laget til romkontur:

Laget 31_1-Primitivlag kan brukes til romkontur.

Klikk på linjen 31_1-Primitivlag: Bruk for romkontur i hurtigmenyen for å kunne bruke dette laget til romgjenning senere. Velg  (Definer rom) i verktøyboksen, høyreklikk og velg Gjenkjenne rom i hurtigmenyen og pek inne i samme polygon som nå vil vise skravert og forslå dette som et rom. Klikk venstre musetast for å bekrefte dette. Alle polygoner i den innsatte filen som er på samme lag kan nå gjennkjennes som egne rom med å peke i dem.

Laget som er valgt for romkontur kan deaktiveres på samme måte som det ble aktivert.

 

Dører

Dører blir kun gjenkjent når de har bue som viser åpningen. Andre dører må settes inn manuelt.

recognize_door.gif

Vinduer

Vinduer er ikke dekket sammen med den innvendige vegger. De må alltid tas enkeltvis ved å klikke på dem mens funksjonen er aktiv.

recognize_window.gif

 

 

• Himling

Ved innsetting av himling vil første punkt som ble satt ved definering av rommet bli referansepunkt for himlingen.Velg  (Himling) fra verktøyboksen. Velg ønsket himlingstype fra produktdatabasen. Bekreft med [OK] og pek og klikk med venstre musetast i det rommet himlingen skal plasseres. Det må være definert minst et rom i modellen for at himling skal fungere.

 

Vinkel - vinkel på himlingsplater i forhold til X akse

Lengde/Bredde - dimensjoner på himlingsplater i m

Høyde - monteringshøyde over gulv

Sentrert - avstand fra vegg til første hele himlingsplate er lik i alle ender av rommet

Manuellt - for manuell plassering av himlingsplater. Kan låses i x og y retning

 

Avstand fra vegg - avstand i meter fra innside vegg til der selve himlingsplanen starter

 

For å legge ut himling, så trykker du med venstre musetast i rommet der du ønsker dette utplassert. Se video

 

 

• Søyler

Søyler settes inn ved å velge Column.gif (Sløyle) i verktøyboksen i verktøysett Bygg. Type og dimensjon velges i dialogen som åpnes.

 

 

• Høydebegreper i DDS-CAD

Siden DDS-CAD rommudul er 3D basert så er det viktig å operere med riktige høyder. I  (Romoversikt) i verktøylinjen gis oversikt over høyder:

Høyder fra Romoversikt.

 

Etasjehøyde

For å sette høyde på bygget velger vi først  (Romoversikt) fra verktøylinjen. I feltet Etasjehøyde gir vi ønsket høyde og denne brukes til å sette vegghøyde når vi definerer bygg. Denne verdien blir også brukt til å sette etasjehøyde ved sammenstilling av flere etasjer. Endring av etasjehøyde etter at et område er tegnet vil gi spørsmål om de berørte rom skal oppdateres. Svares det nei her vil kun avstand mellom etasjene endres.

Etasjehøyde regnes normalt fra Z = 0 i gjeldende etasje til Z = 0 i neste etasje. Z = 0 = Overkant rådekke.

Høydebegreper i DDS-CAD rommodul:                   Påstøp              Rådekke    

 

 

gulvet er delt opp i to sjikt. Påstøp og rådekke

Påstøp og rådekke i DDS-CAD gulv.

 

I skillet mellom rådekke og påstøp er Z= 0 i alle etasjer. Påstøp vil kun endre romhøyde, det vil ikke endre Z-høyde.

Det er mulig å ha forskjellig høyde på rommene i en etasje. Fra romoversikt  får du en liste over alle rommene. Dobbeltklikk på det rommet du vil endre og sett ny høyde.

Forskjellige romhøyder i samme etasje.

 

Har du i samme etasje flere plan i forskjellige høydenivåer, så må det defineres et område for hvert høydenivå. Når området er ferdig definert, dobbeltklikk på gulvet og sett monteringshøyden.

Forskjellige høydenivåer på samme etasje.

 

Se video hvordan definere nytt område på forskjellig høydeplan.

 

 

• Tak

Funksjonen tak kan enten plasseres ved automatisk generering, eller med å gi konturen manuelt. Siden et bygg kan ha flere forskjellige tak, så blir (Takoversikt) i verktøyboksen fylt opp etterhvert som takene blir definert. Fra denne dialogen kan det legges til nye tak med [Legg til]. Du vil da få valget mellom automatisk tak, takflate basert på fri kontur eller ark/takutstikk.

Takliste i DDS-CAD. Etter [Legg til] er valgt, så må du ta stilling til hvordan taket skal defineres.

 

Nye tak kan også startes direkte fra verktøyboksen med knappene vist i tabellen nedenfor:

automatisk_tak.jpg   Automatisk tak:   

Her vil du fra produktdatabasen få flere forskjellige taktyper som legger seg om hele området ditt.

fritt_tak.jpg   Takflate basert på fri kontur

Manuelt gi konturen for forskjellige tak

takutstikk.gif   Ark/Takutstikk

For å sette ark på allerede definerte tak.

Automatisk tak

For å definere automatisk tak, trykk [OK.] Egenskapene til taket vil da vise:

Størrelse og monteringshøyde for tak

Se video hvordan sette automatisk tak på et bygg

Fri kontur

Takflate basert på fri kontur gjør at du kan definere så mange takflater du vil. Dette er en enkel flate, ikke to sider, med så mange hjørner en ønsker. Det kan være smart å sette opp hjelpelinjer for dette før du starter. Start med mønet av taket (høyeste nivå) og definer så taket som en lukket kontur. Mønehøyde og takvinkel vil bestemme takets form og størrelse. Se video hvordan definere tak med fri kontur.

Slik kan flere tak gitt med fri kontur se ut.

 

Hvis piltast(2) brukes, etter at mønet er tegnet,  for å lengde på andre linje åpnes en dialog der lengde og takvinkel kan gis:

free_roof_angle.gif

 

 

L-formet tak

L-formet tak må settes inn med riktig rekkefølge på 3 punkter pluss at rotasjon må gis. I forhåndsvisningen i produktdatabasen for L-vinklet tak viser rekkefølgen for punktene. Om bygget er rotert må rekkefølgen av punkter også roteres. I tillegg må retningen på mønet mellom punkt 2 og 3 også gis. Retningen på mønet er slik at horisontal til høyre er 0°, så om bygget er rotert som forhåndsvisningen i produktdatabasen er det ikke nødvendig å gi noen vinkel på dette.

Se video for å sette inn L-vinklet tak på noen roterte bygg

Takutstikk/ark

Se video hvordan sette takutstikk/ark på et bygg.

 

 

• Soner

Soner kan vi bruke for å indikere et fritt område eller et eller flere rom som en gruppe og vist med egen skravur der vi og for frem totalt areal.

Velg Soner fra menyen Bygg. I dialogen som åpnes velges om eksisterende sone skal endres eller ny opprettes. Trykk knappen [Ny] for å opprette en ny sone og i neste dialog velges om sonen skal bestå av definerte rom med knappen [Velg i modell] og/eller av et fritt område med knappen [Definer ny].

 

soner.gif

 

Når en velger [Velg i modell] for å ha definerte rom er det nok å klikke direkte i ønskede rom. Rommene blir øyeblikkelig skravert for å vise at de er valgt til denne sonen. Avslutt med [Esc] når ønskede rom er valgt. Dialogen åpnes igjen.

Når en velger [Definer ny] for å tegne område fritt kan sonen defineres på samme måte som rom. Dialogen åpnes igjen når hvert fritt definert område lukkes.

Type skravur for sonen velges i fanen Skravur i dialogen.

 

 

Knappen [...] til høyre for type åpner databasen for å velge type sone.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Soner for bruttoareal (BTA) vil ha med hele yttervegger og halve innevegger i arealet. Disse velges i gruppen NS 3940 BTA i produktdatabasen. Soner for nettoareal tar kun med innvendig i valgte rom.

Soner må aktiveres i utvekslingskravet (ER) om det skal være med ved eksport til IFC. Som standard er det aktivert i utvekslingskravet (ER) Re-eksport med soner som også må ha importert IFC-fil med bygget i.

 

 

• Redigering, sletting, innstillinger

Skal et rom endres, så kan det i mange tilfeller være raskest å slette hele rommet for å definere det på nytt. Det er ikke mulig å slette kun en vegg, eller kun gulv i et rom. Velger du å slette noe av dette så vil hele rommet bli slettet. Det går å endre kontur som forklart i eget avsnitt

For å flytte en vegg som skiller to rom eller rom og yttervegg må  (Flytt område) brukes. Se video hvordan strekke et rom 1 meter.

Et rom kan deles opp i flere rom med funksjonen   (Del rom i to). Her snapper du til vegg hvor du vil delingen skal starte, og definerer opp den nye veggen. Se video.

Rommenes vegger vil være utstrekt fra hjørne til hjørne. Ønsker du å splitte opp en vegg, for å definere f.eks en kuldebro eller lignende, så gjøres det med funksjonen   (Del vegg i to). Før denne funksjonen kan aktiveres må du selektere en vegg. Se video hvordan dele en vegg opp i flere segmenter for å skifte veggtype.

 

Endre kontur til område og rom

Hjørner kan flyttes eller slettes og nye hjørner kan settes inn. Vær obs på at hvert område eller rom behandles individuelt slik at vegger i naborommet ikke flyttes med. Konturen til disse rom må endres i etterkant.

Klikk på en vegg i et område eller rom, høyreklikk og velg Marker hele rommet for redigering av kontur fra undermenyen Utvidet romredigering. Veggene i rommet får hjelpepunkter i hjørnene og midt på linjene for å flytte og sette inn nye hjørner.


De fylte gripepunktene i hjørnene er for å flytte disse. De åpne gripepunktene midt på linjene er for å sette inn nye hjørner
.

Pek og klikk på et blankt hjelpepunkt midt på en linje for å sette inn nye hjørner, klikk på et svart hjelpepunkt i et hjørne for å flytte det. Pek posisjonen for det nye eller flyttede hjørnet og klikk venstre musetast for å plassere det.
Høyreklikk på hjelpepunktene gir flere valg for redigering.

Vær obs på tegneretning til rommet når nye hjørner skal gis. Skal f.eks en karnapp settes inn på vegg 2 i rommet vist ovenfor, må det første nye hjørnet som gis være det som er nærmest hjørnet mellom vegg 1 og vegg 2, deretter gis de neste fortløpende.

Se video for hvordan tegne inn karnapp på vegg 2.

 

 

Endre dør/ vindu

1.    Dobbelklikk på dør eller vindu i modellen.

2.    Utfør endringer.

3.    Bekreft dialogboksen med[OK].

4.    Utfør  (Gjennoppfrisk skjem (RP)).

 

Flytt dør/ vindu

1.    Marker ønsket dør/ vindu ved å klikke på den i modellen.

       

2.   Klikk på en av de sorte prikkene med venstre musetast og dra døren til ønsket posisjon. Klikk på nytt for å feste døren.

3.   Utfør  (Gjennoppfrisk skjem (RP)).

 

Slett dør/ vindu

1.    Marker ønsket dør/ vindu i modellen.

2.    Høyreklikkog velgSlett objektfra hurtigmenyen eller [Delete] på tastaturet. 

3.    Utfør  (Gjennoppfrisk skjem (RP)).

 

Dører og vinduer viser ikke på begge sider av vegger etter redigering

Etter redigering av bygget kan ytter- og innervegger, eller innervegger mellom to rom, miste relasjon til hverandre. Dette kan føre til at ved render vil dørene eller vinduene ikke vise på begge sider av veggene. Da må veggene relateres til hverandre igjen.

1.    Velg rom-innstillinger.png (Innstillinger for rom) i verktøylinjen og marker for Veggnummer oppe til venstre i dialogen.

2.    Klikk på veggnummer på den ene siden av veggen, hold nede [Ctrl] på tastaturet og klikk så på veggnummeret på andre siden av veggen.

3.    Høyreklikk og velg Relater veggene til hverandre fra undermenyen Utvidet romredigering i hurtigmenyen.

4.    Nå er veggene relatert til hverandre igjen og vil vise gjennom. Gjenta for alle veggene dette måtte gjelde.

 

 

Endre himling

Dobbelklikke på himlingen som skal endres (du må treffe på en av strekene).

 

 

Hull i gulvet

Skal det være et hull i gulvet , f.eks til trapp, må dette defineres i et område, ikke i et rom. Det vil si at om det allerede er definert et rom der hullet skal være så må dette først slettes, før hullet settes inn. Hullet defineres som et eget område inne i området, men nå tegnes det med klokken. Eksisterende rom slettes med å markere en innervegg i rommet og så trykke [Delete] på tastaturet.

Hull i et gulv inne i bygget som defineres med klokken. Det kan her være lurt å benytte seg av hjelpegeometri.

 

Se video hvordan tilrettelegge med hjelpegeometri, og deretter definere åpent område for hull inne i bygget. Hurtigmeny for hjelpegeometri aktiveres med å holde nede [Ctrl] på tatstaturet mens en peker på linjen det skal skapes hjelpegeometri til.

 

 

Rom i rom

I de tilfeller rom i rom må defineres må dette gjøres i to operasjoner:

  1. Velg image1.gif (Definer rom) fra verktøyboksen for å definere omrisset av alle rommene. Omrisset må tegnes med klokken



     

  2. Definer så rommene som er rom i rom på vanlig måte med å tegne mot klokken.

 

Se video hvordan definere rom i rom.